Här är det tänkt att ni ska få följa med mig i mitt sista år på förskollärarutbildningen och få en djupdykning i vår pågående kurs "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik", det vankas museibesök, kreativa workshops, litteraturseminarier och matnyttiga föreläsningar och allt detta kommer jag att lyfta, reflektera och diskutera i bloggen. Trevlig läsning!

onsdag 20 maj 2015

Bildworkshop 2 - Vad kan leran erbjuda barn?

Under en Workshop med Andersson (1) fick vi bekanta oss med olika sorters leror, bland annat Play-doh-lera, modell-lera och keramik-lera. Detta inlägg kommer att handla om det sistnämnda. Andersson (1) hade lagt upp olika keramik-leror på en lång rad, från hans sida var det en tydlig introduktion till att vi verkligen skulle ”lära känna” lerorna. Vi fick ta av oss skorna och trampa på det olika sorterna, här kände vi skillnaden i mjukhet. Sedan fick vi ta en klump av varje sort och jämföra skillnader, vi klämde, luktade och smakade på dem. Somliga kändes grövre med en mer tydlig kornighet medan andra var mer åt det lena och mjuka hållet och därav mer formbara. De flesta doftade liknande, skog, grus och fukt, smaken var densamma. Tillsammans med Andersson (1) arbetade vi sedan med leran på olika sätt, och många av de aktiviteter som vi gjorde, testade jag på min VFU-plats.

Nedan beskrivs en aktivitet jag höll tillsammans med barnen som alltså  nästan är identisk med den aktivitet som Andersson (1) gjorde med oss under workshopen.

När barnen kom in i klassrummet hade jag lagt fram en 10-kilos lerklump på bordet, i mitten av bordet fanns olika verktyg såsom, plastknivar, penslar och kavlar till förfogande. En och en fick barnen komma fram och skära ut en bit av leran, bara denna process tyckte barnen var spännande, då leran är väldigt följsam och ganska härlig att skära igenom. Andersson (1) gav ett tips under Workshopen att fästa en ståltråd runt två gipsrullar och använda som skärverktyg, jag gjorde nästan detsamma, bara det att gipsrullarna hade bytts ut mot en tudelad klädnypa.

Vi började att samtala tillsammans om keramik-leran, att lerans ingredienser kommer ifrån vår natur och att den därför om man vill går att smaka på. Somliga barn såg ut som frågetecken när jag sa detta, medan andra såg luriga ut och tittade på deras förskollärare som att (får vi verkligen smaka??). Efter smaktestet frågade jag barnen hur de tyckte att leran kändes, den var hård, grusig och kändes kall. Jag sa att man får ta i hårt med sina muskler när man arbetar med leran just för att den är lite hårdare än vanlig trolldeg som de är vana vid. När de efter ett tag bekantat sig med leran bad jag dem att lägga en bit i handen och trycka ihop handen så hårt de bara kunde. Sedan fick de trycka dit två ögon på figuren som skapades emellan deras händer. Detta var uppskattat av barnen, de visade stolt upp sina olika figurer för varandra och gav dem olika namn. Sedan bad jag barnen forma en lång, kort, tjock, rund och en slingrig sak. Allt som barnen format lade vi sedan på brickor.
 


Av alla dessa olika former fick barnen sedan bygga ett så högt torn som de kunde, här samarbetade barnen och diskuterade om hur de på bästa sätt kunde placera bitarna för att tornet inte skulle rasa. Efter en stund stack jag ner några blomsterpinnar för att ge dem något att bygga höjden på.




När tornet var klart frågade jag dem vad de hade byggt, ett torn svarade barnen. Jag ställde sedan en rad olika frågor:
-Om det finns en ingång till tornet var finns den?
-Behöver ni göra något för att komma in?
-Vad möts ni av när ni kommit in i tornet?
-Hur doftar det där inne?
-Hur tar ni er igenom den stora porten inne i tornet?
-Vem bor i tornet?
-Vad händer när ni träffar dem som bor där inne?

Medan vi samtalade kring dessa frågor antecknade min handledare allt, denna historia som det sedan blev, läste jag upp för barnen efter deras rast.


Ingången till tornet är här, man måste ha en kod för att komma in i slottet, kod 100 miljoner. Vi går in i slottet och när vi kommer in står det massa riddare framför oss, alla riddare ramlade, så vi kom in i tornet. Det luktade kanelbulle och mat, sen såg vi en stor port och någon som vaktade porten, för att komma in måste vi säga det hemliga ordet ELDSVÄRDET. När vi kommer in i den stora porten, ser vi att kungen och drottningen sitter på dejt, dom åt pizza och kycklingklubbor och kungen säger till oss: Välkommen, jag har väntat på er! Han har dukat till fest, så vi sätter oss ner och äter tillsammans med kungen, sen myser vi, och till sist blir det dans och vi fick godispåsar och chipspåsar. Sen tackade kungen oss för att vi hjälpte honom att bygga upp hans torn.

Så, vad är det lera erbjuder barn och vilka lärprocesser ser vi?

Barnen utnyttjar sina sinnen när de doftar och smakar och gör jämförelser, när de arbetar med händerna kommer deras känsel in, hur känns denna lera jämfört med trolldegen? Kall, grov och hård. De övar sin finmotorik och formkänsla när de formar leran till olika figurer, skapelser och former. De kommer i kontakt med matematiken beroende på vad vi ber dem forma, en lång sak, en kort sak, två slingriga saker, en rund sak. Konstruktion och hållbarhet övas när de bygger torn, i byggandet rör vi även olika lägesord såsom framför, bakom, under, ovanför. Språket finns med i hela aktiviteten, när de beskriver, diskuterar, samtalar och samarbetar. Även fantasin spelar en stor roll då de behöver ha en bild i huvudet som de sedan ska gestalta i lera, samt även när berättelsen tar form, här lever sig barnen in i en sagovärld och beskriver sina känslor när de berättar och delger för mig vad de tänker.

Det finns alltså en stor variation av olika lärprocesser som barn kommer i kontakt med när de arbetar med lera. Bojang och Elfström (2003, s. 73) lyfter att just lärprocesser är något som sker då barn får uppleva och erfara något med sina sinnen, vidare lyfts att när barn får arbeta med lera så föds också samtal, då lera är något socialt som ofta inbringar olika samtalsämnen. Här anser jag att vi vuxna ska vara med och intressera oss för de barnen säger i skapandet. Vi ska lyssna på dem och ställa öppna frågor och finnas där som stöd när de behöver en push för att komma vidare. I förskoleklass är det en mer skolbaserad form, och där jag är får barnen ibland sitta och räkna i matematikböcker eller skriva i sina bokstavsböcker, detta inspekterar sedan pedagogen och sätter ett "R" för rätt eller en bock för fel.  När barn arbetar med lera finns det inga rätt eller fel och leran ger barnen en möjlighet att få konkretisera sina tankar och idéer som de har (s.75). Detta tycker jag är härligt, att din figur får se ut hur den vill, och du gestaltar dina former på de sättet du uppfattar att de ser ut. Jag tror att barnen även lär sig genom att testa, utforska och pröva på detta sätt.

Bojang och Elfström (2003, s.74) beskriver hur de riktigt små barnen ständigt använder sig av sina sinnen i sitt utforskande. Deras syn, smak, hörsel, känsel och rörelse hjälper dem att skapa en förståelse för deras omvärld och hur allt däri fungerar. Det är så de lär sig att gå, äta, tala och kommunicera utan att någon har talat om för dem att det är så. Författarna lyfter även en viktig fråga kring detta, nämligen, tror vi pedagoger att detta upphör i en viss ålder eller att det inte behövs längre? Att barn använt färdigt sina sinnen när de börjar skolan? Jag fick en liten tankeställare efter detta, och jag tror det är viktigt att pedagoger i skolans värld inte glömmer av hur det egentligen var barnen lärde sig det mest komplexa som en människa kan lära sig. Att barnen måste få ha kvar dessa lärandesituationer där de får arbeta mycket med sina sinnen, tankar och sin kropp. Vår uppgift blir att klämma in de olika ämnena i det praktiska arbetet, och det kände jag att jag gjorde i denna aktivitet.

Mål
-Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.

-Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.


-Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.

Kriterier
- Kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11. 

- Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass. 


- Din planering från fältdagar, ditt genomförande under VFU och ditt efterarbete/uppföljning från fältdagar ska kritiskt granskas och analyseras.


- Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande. 

- Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.



Referenser
Faktisk fantasi barns språkutveckling genom skapande. (2003). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1855
(1) Andersson, Mats. Workshop: Bild 2. Campus Varberg. 2015-02-02.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar