Nedan får ni ta del av min inträdesbiljett till vårt musik-seminarium, alltså mina tankar och reflektioner kring musik i förskolan. Uppgiften var att läsa tre kapitel ur boken Musikvetenskap för förskolan och efteråt reflektera kring tre olika frågeställningar. Jag har kortat ner mitt original paper något och valt att lyfta 2 frågor av 3 i detta inlägg.
1. Föreställ dig att du ska ha en musik- och rytmikstund i ca 30 minuter tillsammans med barn i förskolan/förskoleklass. Bestäm vilken åldersgrupp du riktar dig till. Vad skulle du vilja
göra med dem? Gör ett upplägg, en planering och välj ut 2-3 moment där du fördjupar dig frågorna vad, hur och varför.
2. Vilka möjligheter respektive hinder ser du med musik och rytmik som verktyg i barnenslärprocesser? Koppla även till dina erfarenheter och tankar om musikestetiska lärprocesser.
3. Hur skulle du som pedagog kunna använda dig av musik och rytmik spontant i vardagssituationer i förskolan/förskoleklass, och varför? På vilket sätt kan du utmana dig själv?
Musikvetenskap i förskolan
Att arbeta med musik i förskolan har sedan länge varit en återkommande del i verksamheten. Holmberg (2012, s.134) lyfter att sången förr ofta användes ur traditionell synpunkt och var en stor del i samlingen, samt något som skulle visas upp för föräldrarna när de kom på besök. Numera har det blivit ett mer lärande syfte kring musiken, forskare talar om reproducerande och undersökande förhållningssätt till musiken och hur dessa två ska samspela för att utgöra största möjliga lärande. Texten nedan kommer att belysa dessa begrepp tydligare. Slutligen framställs för och nackdelar kring musik och rytmik som hjälpmedel för barns lärprocesser i förskolan.Reproducerande och undersökande karaktär
Holmberg (2012, s. 125) belyser att ljud, musik och rörelse produceras i olika aktivitetsformer och att dessa kan vara av antingen undersökande form eller reproducerande form. Författaren förklarar reproducerande karaktär såsom att sjunga med i en sång eller återskapa någon form av musik som redan existerar. Detta är grundläggande för huruvida barnen tar till sig musikaliska färdigheter såsom att spela på instrument eller använda rösten och sjunga. Författaren förklarar vidare att undersökande karaktär handlar om att improvisera och utforska musiken, alltså att skapa ny och egen musik eller att undersöka hur ett instrument fungerar. Musikaktiviteter på förskolan innehåller både reproducerande karaktär samt undersökande karaktär och det är pedagogernas uppdrag att se över vilka möjligheter som ges till barnen, då båda dessa karaktärer bör finnas med i musikaktiviteterna som görs på förskolan. Lindahl (1) förstärkte även detta under en workshop då hon lyfte att ingen av dessa delar är bättre eller sämre att arbeta med i förskolan, utan huvudsaken är att vi pedagoger har en jämn fördelning mellan dessa två former i våra musikaktiviteter.Möjligheter och hinder
Jag tillhör den skara människor som känner en slags osäkerhet och hämning inför att sjunga och spela i grupp och speciellt inför andra pedagoger. Detta anser jag är och kan vara en stor nackdel på grund av att det utgör ett hinder som går ut över barnen. Ehrlin (2012, s. 142) menar att det handlar om att försöka sänka kravet på sig själv och istället inta ett fokus mot glädjen som uppstår när man arbetar med musik tillsammans med barnen. Det finns många fördelar med musikestetiska lärprocesser, barn kommer i kontakt och utvecklar sitt språk, sin motorik och hälsa, det emotionella alltså förmedling av känslor och upplevelser, delaktighet, rumsuppfattning, samhörighet, självkänsla och samspel, detta för att bara nämna några. Något annat jag har upptäckt är att instrument på förskolorna ofta förvaras oåtkomligt för barnen, just för att det är något som kostar mer pengar, följden av detta blir då att instrumenten faller i skymundan och musikaktiviteterna med barnen glöms bort. Ligger istället instrumenten framme och är mer tillgängliga för barnen, tror jag att musik blir en större och mer återkommande del i vardagen.Jag hoppas att fler pedagoger går in med samma inställning som mig och inte låter ens osäkerhet gå ut över barnens lärande. Det vi vill mest av allt är trots allt att barnen har kul samtidigt som det lär sig, vilket musikaktiviteter verkligen hjälper till med.
Mål
-Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
-Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.
Kriterier
-Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.
-Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.
- Problematisera och redogör
för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska
teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande.
- Självkritiskt reflektera och
problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de
erfarenheter du fått under utbildningen.
Referenser
Ehrlin, Anna (2012). Att starta musikprofil i förskolan. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 139-153Holmberg, Ylva (2012). Musikstunden – sång, spel och rörelse. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 123-137
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar