Här är det tänkt att ni ska få följa med mig i mitt sista år på förskollärarutbildningen och få en djupdykning i vår pågående kurs "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik", det vankas museibesök, kreativa workshops, litteraturseminarier och matnyttiga föreläsningar och allt detta kommer jag att lyfta, reflektera och diskutera i bloggen. Trevlig läsning!

torsdag 7 maj 2015

Textil 2 - Textilfärg och brodering


I den förskoleklass där jag gör min praktik har de ibland mellan lektionerna fri aktivitet, de får då arbeta med något från sin låda. Det händer då att barnen syr eller broderar, detta gör de ofta utifrån färdiga mallar, vanligtvis är det djurmallar såsom katter, kaniner eller hästar. Detta anser jag inte är något vidare utvecklande för barnen, då det i regel är ganska enkla mallar utan någon vidare tanke bakom. Berg (1) talade under workshopen om att istället för att barn syr och broderar efter färdiga mallar, kan de utifrån deras egna bilder skapa en mall att brodera eller sy efter. På detta sätt kan vi enklare lyfta barns intressen i aktiviteten samt även få in både bild och textil i en och samma aktivitet.

Jag tror även att det är viktigt att inte stanna upp vid det klassiska nål, tråd och tyg träsket, utan att vi utmanar barnen att sy och brodera på olika material. Barnen kan exempelvis få rita ett eget mönster på en papplåda och sedan brodera mönstret på lådan, denna låda skulle kunna bli en förvaring för barnens olika textilalster. Vi kan be barnen att ta med ett klädesplagg som det inte är allt för rädda om, sedan brodera eller sy någonting på plagget. Här kan vi tala om återanvändning och hållbarutveckling med barnen, om att allt inte behöver slängas, utan att det med enkla medel går att förnya saker och sätta en ny prägel på det.

Broderi-båge är ett smart verktyg där barnen fritt får brodera och skapa effektfulla mönster eller arbeta med sin egen formgivning. Det är stadigt för barnen att hålla i och det är enkelt att arbeta med, då tyget sitter tajt fastspänt runt broderi-bågen. Barnen kan sedan rama in sitt verk, eller sy ihop alla bilder till en stor duk, detta blir ett häftigt konstverk att hänga på väggen i klassrummet, positivt då textilier även verkar ljuddämpande.  

Klicka på länken för att komma till återförsäljare av bland annat broderi-bågar och en inspirationsbank med massa idéer kring broderi och andra textilformer -----> www.slöjddetaljer.se

Under textilworkshopen fick vi testa på att arbeta med textilfärg, detta är något jag aldrig tidigare testat därför var detta extra spännande. Vi fick väldigt fria händer under dagen, salen var fylld med material, här skulle vi testa på olika metoder och verktyg för att färga vårt tyg. Med så kallade ströpplare kan barnen enkelt dutta på tyget, detta är speciellt bra för de barn som ogillar att få färg på händerna. Det fanns även en klassisk roller, i mindre format, ett roligt och snabbt sätt för färgsättning av tyget. Vi fick även smarta tips kring hur man enkelt kan skapa egna stämplar, bland annat genom att tvinna ett tjockare snöre runt en brädbit. Här kan barnen vara med och själva komma på idéer kring vad dom vill trycka på tyget. Kanske kan man doppa en leksaksbil i färg och köra med på tyget, eller doppa en dockas fötter i färg och trippa med den över tyget, det finns massor av olika metoder att testa på! 

Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2011, s.213) lyfter att bearbeta material med hjälp av olika redskap är ett sätt för människan att uttrycka sig och hjälper till att utveckla tankar och kreativa lösningar. Slöjd är en skapandeform som utmanar människan att finna konkreta lösningar, vidare utvecklar det kreativiteten och stärker tilltron till förmågan att klara olika uppgifter i vardagen.
 
 

Något jag testade på under workshopen var att tejpa långa remsor markeringstejp på ett tygstycke. Sedan använde jag mig av mini-rollern och rollade över med textilfärg, jag blandade färgerna över tyget för att få ett mer effektfullt slutresultat. Efter att färgen torkat någorlunda drog jag bort tejpremsorna, detta resulterade i ett randigt mönster på mitt tygstycke. Denna metod går självklart att göra på ett tjockare papper, barnen kan då tejpa olika figurer eller former och sedan måla över, här kan det även bli effektfullt att använda färgat papper. 
På mitt tyg broderade jag sedan något som skulle likna en diamant. Jag skrev ut en bild på en diamant och nålade sedan fast denna på tyget och broderade sedan utefter denna mall. När den var klar sydde jag ett kuddfodral av denna, väldigt enkelt som jag absolut tror att barnen i förskoleklass skulle klara av galant. Finns det inte tillgång till någon symaskin, kan barnen sy ihop två tygbitar med en lite tjockare tråd.


Klicka på filmen för att ta del av olika färgningsmetoder som testades under dagen.
 
 
Kriterier
- Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.
 
 - Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande.
 
Referenser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2575
 
(1) Berg, Cathrine. Workshop: Textil 2. Campus Varberg. 2015-17-03.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar