I den förskoleklass där jag gör min praktik har de ibland
mellan lektionerna fri aktivitet, de får då arbeta med något från sin låda. Det
händer då att barnen syr eller broderar, detta gör de ofta utifrån färdiga
mallar, vanligtvis är det djurmallar såsom katter, kaniner eller hästar. Detta anser jag inte är något vidare utvecklande för barnen, då det i regel är ganska enkla mallar utan någon vidare tanke bakom. Berg
(1) talade under workshopen om att istället för att barn syr och broderar efter
färdiga mallar, kan de utifrån deras egna bilder skapa en mall att brodera
eller sy efter. På detta sätt kan vi enklare lyfta barns intressen i
aktiviteten samt även få in både bild och textil i en och samma aktivitet.
Jag tror även att det är viktigt att inte stanna upp vid det
klassiska nål, tråd och tyg träsket, utan att vi utmanar barnen att sy och
brodera på olika material. Barnen kan exempelvis få rita ett eget mönster på en
papplåda och sedan brodera mönstret på lådan, denna låda skulle kunna bli en förvaring för barnens olika textilalster. Vi kan be
barnen att ta med ett klädesplagg som det inte är allt för rädda om, sedan brodera eller sy någonting på plagget. Här kan vi tala om
återanvändning och hållbarutveckling med barnen, om att allt inte behöver slängas,
utan att det med enkla medel går att förnya saker och sätta en ny prägel på det.
Broderi-båge är ett smart verktyg där barnen fritt får
brodera och skapa effektfulla mönster eller arbeta med sin egen formgivning. Det
är stadigt för barnen att hålla i och det är enkelt att arbeta med, då tyget
sitter tajt fastspänt runt broderi-bågen. Barnen kan sedan rama in sitt verk,
eller sy ihop alla bilder till en stor duk, detta blir ett häftigt konstverk
att hänga på väggen i klassrummet, positivt då textilier även verkar ljuddämpande.
Klicka på länken för att komma till återförsäljare av bland
annat broderi-bågar och en inspirationsbank med massa idéer kring broderi och
andra textilformer -----> www.slöjddetaljer.se
Under textilworkshopen fick vi testa på att arbeta med textilfärg, detta är
något jag aldrig tidigare testat därför var detta extra spännande. Vi
fick väldigt fria händer under dagen, salen var fylld med material,
här skulle vi testa på olika metoder och verktyg för att färga vårt
tyg. Med så kallade ströpplare kan barnen enkelt dutta på tyget, detta är
speciellt bra för de barn som ogillar att få färg på händerna. Det fanns även
en klassisk roller, i mindre format, ett roligt och snabbt sätt för
färgsättning av tyget. Vi fick även smarta tips kring hur man enkelt kan
skapa egna stämplar, bland annat genom att tvinna ett tjockare snöre runt en
brädbit. Här kan barnen vara med och själva komma på idéer kring vad dom vill
trycka på tyget. Kanske kan man doppa en leksaksbil i färg och köra med på
tyget, eller doppa en dockas fötter i färg och trippa med den över tyget, det
finns massor av olika metoder att testa på!
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2011, s.213) lyfter att bearbeta material med hjälp av olika redskap är ett sätt
för människan att uttrycka sig och hjälper till att utveckla tankar och kreativa lösningar. Slöjd är
en skapandeform som utmanar människan att finna konkreta lösningar, vidare
utvecklar det kreativiteten och stärker tilltron till förmågan att klara olika
uppgifter i vardagen.
Något jag testade på under workshopen var att tejpa långa
remsor markeringstejp på ett tygstycke. Sedan använde jag mig av mini-rollern och
rollade över med textilfärg, jag blandade färgerna över tyget för att få ett
mer effektfullt slutresultat. Efter att färgen torkat någorlunda drog jag bort
tejpremsorna, detta resulterade i ett randigt mönster på mitt tygstycke. Denna
metod går självklart att göra på ett tjockare papper, barnen kan då tejpa olika
figurer eller former och sedan måla över, här kan det även bli effektfullt att använda färgat papper.
På mitt tyg broderade jag sedan något som skulle likna en
diamant. Jag skrev ut en bild på en diamant och nålade sedan fast denna på
tyget och broderade sedan utefter denna mall. När den var klar sydde jag ett
kuddfodral av denna, väldigt enkelt som jag absolut tror att barnen i
förskoleklass skulle klara av galant. Finns det inte tillgång till någon
symaskin, kan barnen sy ihop två tygbitar med en lite tjockare tråd.Klicka på filmen för att ta del av olika färgningsmetoder som testades under dagen.
Kriterier
- Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.
- Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande.
Referenser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2575
(1) Berg, Cathrine. Workshop: Textil 2. Campus Varberg. 2015-17-03.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar