Här är det tänkt att ni ska få följa med mig i mitt sista år på förskollärarutbildningen och få en djupdykning i vår pågående kurs "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik", det vankas museibesök, kreativa workshops, litteraturseminarier och matnyttiga föreläsningar och allt detta kommer jag att lyfta, reflektera och diskutera i bloggen. Trevlig läsning!

onsdag 20 maj 2015

Mina tankar om textil - Textil Workshop 1

Nedan kommer ni att få ta del av delar av min skriftliga textilinlämning som jag tidigare blivit examinerad i. Jag har valt att använda mig av somliga stycken igen då jag anser att det passar väl till mina beskrivningar kring vår textilworkshop. 

Att tidigt och helst redan i förskolan få chansen att arbeta med textil som pedagogiskt redskap anser jag bara skulle vara positivt. När jag blickar tillbaka till min egen skolgång, minns jag dessa stunder med glädje. Det enda negativa var att jag ofta satt och räckte upp handen i väntan på hjälp, vilket kunde bli långa stunder då vi endast hade tillgång till en stackars syslöjdlärare. Men utöver det var det glädje och ren och skär koncentration under den timman i veckan vi fick arbeta med textil.

Att arbeta med textil utgör många möjligheter till lärande, Björkdahl Ordell och Eldholms (2010, s.2) vision var att utveckla de vanliga traditionella teknikerna som ofta finns inom textilen till något mer utmanande för barnen, nämligen ett arbetssätt där barns fantasi och kreativa tänkande utmanades. Projektet ”Räkna med textil” handlar om en kombination mellan textil och matematik, genom att kombinera dessa två menar författarna att de kan arbeta med och utmana barnens kreativa och problemlösande förmågor.

Jag anser att detta arbetssätt kan hjälpa barn att lösa olika problem, då det textila materialet kan utgöra ett konkret och synligt material som jag tror förenklar för de barn som har svårare för det abstrakta tänkandet. Björkdahl Ordell och Eldholm (2010, s.4) styrker detta när de i boken lyfter att barnen som deltog i projektet ”Räkna med textil” uppvisade en större förståelse för mer avancerade matematiktal när de arbetade praktiskt med textil. Barnen uppvisade ett logiskt tänkande och förståelsen för olika mätverktyg, vidare visade barnen en större förståelse för de grundläggande baser som krävs för att förstå olika skalförändringar.

Vi fick under en workshop med Berg (1) testa på att arbeta med tovning och under arbetets gång skulle vi försöka tänka på hur arbetet kan röra den matematiska och språkliga delen.  Att arbeta med ull och tovning var något helt nytt för mig och mina första tankar kring processen var att det skulle bli väldigt svårt. Men oj vad jag hade fel! Att få bekanta sig med materialet ull var fantastiskt roligt, och att det går att göra så mycket med detta material är faktiskt förvånande. Denna dag tovade vi en platta med familjen Barbapappa. Tanken med detta var att vi ville utmana oss i skapandet, alla figurer har olika former och olika färger, och små detaljer som ögon och hårkransar. Sedan ville vi göra någonting som skulle kunna användas i förskolan, plattan som vi skapade skulle exempelvis kunna användas som introduktion till ett tema med Barbapappa och alla dess figurers olika karaktärs områden. Eller bara en introduktion till en aktivitet där barnen själva kan testa på att tova något, det som barnen sedan tovat kan bli värmande sittunderlag, tavlor, grytunderlägg, barnens sittplatser under samlingen eller varför inte ett stort lapptäcke av allas tovade plattor.

Hur gjorde vi?

Vi började med ett lägga ut en stor plastbit på bordet, sedan drog vi tunna finna bitar av ull eller kardflor som det kallas och lade den på plasten. Kardfloren ska ligga i tre lager, först lade vi ett lager med kardflor, nästa lager lade vi med fibrerna vinkelrätt mot det andra lagret och sist det tredje lagret som det första. Detta blötte vi sedan ned med en blandning av ljummet vatten och Grumme-tvättsåpa. Efter blötläggningen lade vi in plattan emellan två plaststycken, dessa gick vi sedan på för att pressa ur vattnet. Efter det lade vi den på bordet och rörde våra händer i cirkelrörelser på plattan för att alla fibrer skulle sätta sig i varandra. För att kontrollera att fibrerna satt sig i varandra och att man fått en fin platta kunde man testa att lyfta i det ena hörnet, om plattan höll ihop var den klar. Vi använde oss även av bubbelplast i slutet för att tova samman våra lager, då lade vi helt enkelt på en bit bubbelplast (lika stor som plattan) över ullen. Sedan rullade vi ihop plattan i bubbelplasten. Denna lade vi sedan på golvet och rullade med hjälp av våra fötter, fram och tillbaka. När plattan var klar var det bara att börja skapa. Vi använde oss av en så kallad ”pick-nål” för att picka fast våra figurer. Före vi kunde börja picka fick vi placera en hård skumgummi-bit under plattan, detta för att fästningen av våra ullfigurer skulle bli lättare. Sedan var det bara att forma ullen i den form vi ville ha den, lägga den på plattan och trycka pick-nålen upp och ned, här fäster ullen i vår platta enkelt genom att hullingen som finns på pick-nålen liksom låser fast ullen i vår platta.






Mina reflektioner under processens gång var att arbetet krävde mycket samarbete och planering, vi samtalade mycket kring hur vi skulle få till de olika formerna, vem som skulle göra vad och i vilken ordning vi skulle fästa figurerna för att bilden skulle bli så lik originalet som möjligt. Matematiska termer florerade även under arbetet såsom, lägesord, färger, former, mönster, antal, längder, tid. Tillsammans med barn är detta ett ypperligt tillfälle för att lära och arbeta med matematik, punkterna nedan styrker detta:

·         Vilka former ser ni på bilden, hur gör ni för att forma en cirkel, kvadrat, rektangel, ser ni någon symmetri i er bild?

·         Vilken figur är ovanför den gröna, under den gula eller framför den svarta?

·         Trampa på ullen i 3 minuter, hur lång tid tror ni det är?

·         Mät ullen så att alla sidor blir lika långa, hur mäter man, vad mäter man i, hur långt är 10 cm?

Läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, s.10) lyfter att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla olika känslor och tankar i olika uttrycksformer såsom bland annat bild, lek och rörelse. Vidare lyfts att barn ska ges möjligheter till att utveckla sin förståelse för rum, form, läge och riktning samt grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning, talbegrepp, mätning, tid och förändring. Här krävs det att vi pedagoger är med tillsammans med barnen och lyfter dessa frågor för att stimulera dem i processen och få dem att reflektera över matematiska termer, så att de på sikt tillägnar sig dem på ett lärofyllt sätt.  Utöver matematiken anser jag att denna aktivitet även lyfter andra läroaspekter såsom, sinnesupplevelser och hållbarutveckling. Trots att får-ullet är något kemikaliskt behandlat, härstammar det likväl från naturen. Vidare använder vi oss av gul Grumme-såpa i skapandet, vilket Berg (1) förklarade under workshopen är en naturlig såpa fritt från konserveringsmedel och helt biologiskt nedbrytbar, därför funkar även tovning ypperligt att utföra i naturen, då inga kemikalier förorenar naturen. Ullen går även att färga med växter ifrån naturen, det gör man enkelt själv och detta kan även bli en aktivitet att göra tillsammans med barnen. Vi kan i denna aktivitet alltså även röra viktiga och lärorika aspekter angående vår miljö vilket förhoppningsvis kommer att ge barnen en större förståelse för vilka breda användningsområden som finns i vår natur. De sinnesupplevelser som barn kommer i kontakt med i arbetet kan vara doft-sinnet, hur doftar ullen när den är torr eller våt, känner de någon skillnad? Känslan att gnugga in vatten och såpa på ullen, härligt eller läskigt slemmigt? Vilka begrepp dyker upp när de förklarar sina känslor?

Jag har svårt att se svårigheter med detta arbete, då jag under workshopen själv testade på tovning och förvånades över hur enkelt och lättarbetat materialet var. Självklart behöver yngre barn stöd i aktiviteten, men jag ser även många delar där barnen kan arbeta självständigt. Den enda svårigheten jag ser är att det verktyg som används för att picka med kan vara farligt för barnen på grund av att det sitter små hullingar i verktyget som lätt kan fastna i fingret om man inte hanterar den skickligt nog. Därför krävs det att en pedagog ständigt är närvarande och hjälper barnen med detta, vilket jag tror kan vara svårt att hinna med i en stor barngrupp, därför kan det vara bra att arbeta i mindre grupper.


                                   
 

Är du intresserad av att testa på att arbeta med ull i förskolan? Klicka på länkarna nedan för att komma till återförsäljare av ull och olika verktyg som kan behövas!

      -----> 
www.addebo.com

    ----->   
www.kampes.se

Kursmål

-Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
-Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
 

Kriterier
-Kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11. 

- Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.

- Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande. 

- Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.

Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

(1) Berg, Cathrine. Textil workshop 2. Campus Varberg, 2015-02-10.

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar