Min handledare lugnade mig då och sa att vi behöver få in
den sortens matematiklära du har lärt dig i din utbildning, mer praktiskt
arbete med konkret material. Barnen lär sig mer utav upprepning, hon berättade
vidare att barnen är familjära med matematiska begrepp men att många behöver få
en större förståelse för de olika delarna som finns inom matematiken. Med dessa
ord i bakhuvudet stannade jag kvar i skolan den dagen och planerade för min
lektion jag skulle hålla i dagen därpå.
Efter att jag haft morgonsamlingen var det dags för min
första matematiklektion om längd och mätning.
Jag tog jag fram ett rött garn som jag mätt ut till en meter och frågade
barnen hur långt de trodde att garnet var, olika förslag nämndes och någon
gissade rätt på en meter. Barnen fick sedan känna med kroppen hur långt en
meter var, de sträckte ut armarna och mätte in dem så att garnbiten hamnade
emellan dem. – Oj, vad långt, men jag är längre än en meter. Detta barn gjorde
en fin övergång till min nästa aktivitet som skulle handla om längdordning.
Barnen skulle få en uppfattning kring vad som var längst, längre än, lika långa
etc. Jag lade fem pennor i en hög och frågade ett barn ifall hen kunde lägga
pennorna i längdordning. Jag frågade sedan barnen om de kunde hitta något som
var längre än pennan eller kortare än linjalen, efter ett tag kände jag att
barnen förstod vad detta innebar och var väl medvetna om längdordning. Men när
jag bad dem att själva ställa sig i längdordning, utan att prata med varandra
blev det genast lite klurigare. Barnen började med att ställa sig rygg mot rygg
med en kompis, och sen stod dem liksom kvar där och kom inte vidare. Jag fick hoppa
in och hjälpa till och när halva ledet ställt sig i längdordning var det
lättare för de andra att ställa sig på sin plats. I nästa aktivitet fick de
mäta rummets bredd och längd med sina fötter, vi diskuterade sedan hur det kom
sig att de fick olika svar. Sedan mätte vi bordets längd och bokhyllans längd
med våra händer. Efter det skulle vi mäta hur långa vi var tillsammans, jag
frågade barnen hur vi skulle göra, de tyckte att vi skulle lägga oss på golvet
i ett långt led. Före vi började fick barnen gissa och försöka uppskatta hur många meter långa de
skulle bli tillsammans medan jag höll upp garnbiten som en påminnelse om hur lång en
meter var. Olika gissningar droppade in, 20 meter, 25 meter, 150 meter, 10
meter. Första barnet lade sig under white-board tavlan och de andra barnen
byggde på, genom hela klassrummet, in och igenom läsvrån och ända ut i kapprummet
hamnade de sista barnen. Redan här kunde vi konstatera att de blev väldigt
långa tillsammans. Det sista barnen fick göra var att klippa ut sin hand i ett
papper, dessa satte vi upp på väggen och använde som en mätstock, barnen fick
sedan mäta hur många händer långa de var.
I denna lektion ville jag arbeta med barnens
begreppsbildning inom längd och mätning, min tanke var att barnen skulle få en
större förståelse för dessa begrepp med hjälp av konkret material samt med
hjälp av sin egen kropp. Persson och Wiklund (2007, ss. 104-105) lyfter att
begrepp såsom längd, storlek och mätning är väsentliga att förstå för att kunna
beskriva likheter och skillnader. Vidare menar författarna att barn kan göra
närmare beskrivningar och noggrannare jämförelser när de fått en större kunskap
och förståelse för dessa begrepp. Enligt mig är dessa begrepp ett stort
ämnesområde rörande matematiken och rumsuppfattning är även något som barnen
arbetar mycket med när vi konkretiserar begrepp såsom mätning och längder.
Matsson (1) menar att barnet bland annat utvecklar rumsuppfattningen genom att
på olika sätt uppfatta och undersöka rummet. När barnen använder rummet som
utforskningsplats rör vi dessa delar och även när vi genom bland annat mätning
använder oss av vår egen kropp som verktyg. Persson och Wiklund (2007, s.105)
lyfter att för att barn ska få en större förståelse för mätandets ide bör de få
utforska olika sätt att mäta med icke standardiserade mått, såsom olika kroppsdelar eller föremål.
Under matematiklektionen valde jag att berätta
för barnen att vi vanligtvis använder oss av mätredskap såsom linjal, tumstock
eller måttband när vi mäter. Anledningen till varför jag gjorde detta var för
att introducera dessa mätverktyg för barnen för att de inte ska verka främmande
för dem den dagen de börjar att mäta ”på riktigt”. Vidare anser jag att vi ska
våga benämna ordet matematik mer när vi arbetar med det, detta är även något som Persson (2) förespråkade som något väsentligt under föreläsningen. Under många
föreläsningar har jag hört ifrån klasskamrater att de haft och har ett dåligt
förhållande till matematik i skolan, det har varit krångligt och svårt och
aldrig någonting som legat på topplistan av bästa ämnen i skolan. Men börjar vi
tidigt att benämna ordet matematik för barnen när vi arbetar med det i
förskolan och förskoleklass tror jag att många fler kommer att få ett bättre
förhållande till ämnet samt en större förståelse för problemlösningen och det
logiska tänkandet som matematiken innefattar. Visar man även som pedagog ett positivt förhållningssätt i arbetet med matematiken tillsammans med barnen, tror jag att även detta hjälper till att bidra till att barnen får en bättre bild av matematiken.
Enligt Persson (2) ligger det i tiden att dokumentera och
följa upp barns matematiska kunskaper. Det blir allt mer vanligt ute i
verksamheterna att använda sig av olika stödmaterial för detta ändamål. Lukimat
är ett material som genom olika tester inom matematik ska identifiera eventuellt
stödbehov för barnen. Enligt Persson (2) är det förfärligt att dokumentera barn
på detta sätt. Hon menar att vi istället borde kunna avläsa barns kunskaper i
praktiken utan att använda oss av sådant material som bedömer barnen. Jag kan
hålla med Persson (2) om detta, då jag anser att barnen är för unga för ett
sådant här material. På varje sida finns plats för poängsättning på barnet och
det är dessa poäng som gör materialet skrämmande. Varför poängsätta barn? Istället
kan man använda materialet som ett stöd för vad det är vi ska titta på hos
barnen. Sedan självklart som jag nämnt tidigare i bloggen så kan vi pedagoger
likväl se över barns matematiska erfarenheter i praktiken, när vi talar med
dem, umgås med dem, läser sagor med dem, går på toaletten med dem, äter med
dem, gräver i sandlådan med dem, spelar spel med dem, alla dessa situationer
kan erbjuda barnen massor av olika matematiska erfarenheter. Vi pedagoger ska
vara närvarande och vi ska lära känna våra barn såpas väl att vi direkt ser och
förstår när vi behöver utmana och hjälpa barnet lite extra, utan att behöva
använda exempelvis Lukimats bedömningsmaterial.
Mål
-Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
-Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Kriterier
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2008). Hur långt är ett äppelskal?: tematiskt arbete i förskoleklass. 1. uppl. Stockholm: Liber
-Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
-Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
-Självständigt planera,
genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där
estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika
kunskapsområden.
Kriterier
- Kursens samtliga
ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till
några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell
läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11.
- Med stöd av
kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt
reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande
till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.
- Din planering från fältdagar,
ditt genomförande under VFU och ditt efterarbete/uppföljning från fältdagar ska
kritiskt granskas och analyseras.
- Självkritiskt reflektera och
problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de
erfarenheter du fått under utbildningen.
ReferenserPersson, Annika & Wiklund, Lena (2008). Hur långt är ett äppelskal?: tematiskt arbete i förskoleklass. 1. uppl. Stockholm: Liber
(1) Matsson, Carina. Workshop - Matematik. Campus Varberg. 24-03-2015.
(2) Persson, Elisabeth. Seminarium - Matematik. Campus Varberg. 07-05-2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar