Jag har nämnt det tidigare i bloggen, fröbomber, den briljanta idén som jag fick ta del av under ett besök på Varbergs konstmuseum. Detta blev jag väldigt sugen på att testa tillsammans med barnen på min VFU-plats och tack vare att jag fick lera utav min generöse bildlärare så kunde detta bli möjligt!
Barnen arbetar just nu med VÅR, därför kändes det extra bra att göra detta tillsammans med barnen då jag fick en bra ingång till deras aktuella tema.
Vi samlades i en ring och där berättade jag att vi skulle göra fröbomber, jag frågade barnen vad de trodde att en fröbomb var?
-En bomb med frön.
Såklart det är en bomb med frön!
Vi samtalade även tillsammans kring vad ett frö behöver för att slutligen bli en planta, tillsammans kom vi fram till att vatten och ljus var två bärande faktorer. Ett barn tyckte att plantan även behövde lera för att växa. Jag sa att alla plantor inte behöver lera för att växa men vi kom överens om att våra plantor blev glada av lera och att det förmodligen skulle växa snabbare av den.
Ett barn frågade varför det går fortare att odla i växthus än ute i naturen. Vi diskuterade frågan tillsammans och letade upp fakta kring fenomenet. För att tydliggöra denna process ytterligare för barnen lade vi även en av fröbomberna i en påse med en skvätt vatten i, denna ska ligga i fönstret i barnens klassrum och vi kommer att följa utvecklingen i påsen och jämföra med vad som hänt med de fröbomber som vi kastade ut i naturen.
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2011, s.112) lyfter att barnen genom undervisning ska använda sina kunskaper och ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att urskilja olika årstidsväxlingar i naturen. Barnen ska få en större förståelse för hur de kan se skillnad på olika årstider samt för hur djur och växters livscykler fungerar och hur deras anpassningar till de olika årstiderna ser ut. Jag anser att barnen kommer i kontakt med detta på ett lekfullt och utforskande sätt, genom att de själva skapat fröbomberna och kastat ut dem hoppas jag att de får en tydligare och mer abstrakt bild och uppfattning kring hur naturen kan fungera när det gäller växters förmåga att gro och växa.
Vi valde att kasta ut fröbomberna i skogen som ligger belagd precis bredvid skolan, barnen ges då möjligheten att ständigt följa utvecklingen, då de snabbt och lätt kan springa dit och inspektera om det dykt upp någonting.
TITTA PÅ NÄR VI KASTADE UT VÅRA FRÖBOMBER!
(Alla föräldrar har givit mig tillstånd att visa denna filmen på bloggen.)
Mål
-Självständigt planera,
genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där
estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika
kunskapsområden.
Kriterier
- Kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11.
-Utifrån estetiska lärprocesser
planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med
fokus på barns lärande.
Referenser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar