Plats: Kulturhuset komedianten i Varberg - ”Imaginary
gardens – wedding and watering av Love Enqvist.
Vid första anblick av utställningen tänker jag att det ser tomt,
tråkigt, sterilt, konstigt, och svårt ut och jag börjar fundera över om detta
är en utställning för barn. Stort, tomt och bara några enstaka föremål att titta på. Hur ska barnen finna något intresse i detta om inte
jag gör det? Men sen är jag inte ett barn längre. Och har jag lärt mig något
under min utbildning är det att barn ofta har en förmåga att se saker ur så
många fler synvinklar än oss vuxna.
Mönster. fantasi. |
Installationer för ditt sinne. |
En filt som varit nedgrävd under jorden och fått ett nytt utseende efter att maskar och naturens kraft gjort sitt. En stock att sitta på, ta på eller bara titta på. |
Marie Benroth Karlsson (1) berättade under en föreläsning
att barnens erfarenheter av mötet med konst är beroende av de vuxnas beteende.
Hon förklarade vidare att det finns de vuxna som ”kör över” barn genom att vara
för entusiastiska, och inte ger barnen den tid de behöver för att förstå. Sedan
berättade hon om de vuxna som lät barnen undersöka och inspektera konsten på
sitt sätt, och att vuxna istället skulle visa intresse för de barnen öppnade
ögonen lite extra för under utställningen.
Tina Jonasson (2) lyfter hur vi pedagoger kan agera under
ett konstbesök, hon menar att vi gärna ska sätta oss ner på barnens nivå, för
att inte missa det barnen upptäcker när de inspekterar konsten. Att vi
pedagoger gärna ska lägga oss ner på golvet tillsammans med barn och inte vara
rädda för att smutsa ner våra kläder helt enkelt, det handlar om att utforska
och se konst ur alla möjliga vinklar och detta ska vi göra tillsammans med
barnen. Tillsammans med hennes förskolebarn hade de efter konstbesöket arbetat mycket gestaltande, de hade fått ta bilder på konstverken i konsthallen och sedan använt dessa för inspiration för eget skapade, dessa hade barnen fått ställa ut för beskådning. Barnen fick sedan öva på att hålla så kallade konstsamtal, där barnen fick berätta deras tankar med sitt konstverk, här fick barnen öva på att tala inför grupp, de känner att de blir lyssnade på när de får delge sina tankar och visa upp sin konst, sedan lär de sig att lyssna på varandra och att uppskatta varandras olika verk och skapande sätt. Detta anser jag är ett bra sätt att arbeta vidare med konsten efter ett konstbesök.
Både under och efter besöket kan vi pedagoger lyfta olika
reflektionsfrågor till barnen, det kan tillexempelvis vara:
Hur känns det när ni tittar på den bilden/porträttet? Känslor, sinnesstämning.
Hur tyckte ni det var i konsthallen? Beskrivning, reflektion, språk.
Vad lärde ni er i konsthallen? Ex, teknik/material.
Vad för kunskaper ser vi att barn hämtar vid sådana här konstbesök, jo......
Språk är ett tydligt medie som lyfts i dessa
sammanhang, genom bland annat samtal om konsten, där barn får möjlighet att uttrycka
sig, lära sig nya ord och begrepp och lyssna på andra.Vad för kunskaper ser vi att barn hämtar vid sådana här konstbesök, jo......
Genom besök på konsthallar vidgas barnens erfarenhetsvärld,
livsvärld och sinnesintryck, då de får ta del av spännande nytt material som
inspirerar barnen till fortsatt lärande.
Matematik lyfts tydligt i dessa sammanhang då barn upptäcker
siffror och former i konstverken eller när de får känna känslan över att röra
sig fritt i ett stort rum, alltså rumsuppfattning. Matematiktermer lyfts även
såsom, många, fler, bakom, framför, högt, lågt, kvadrat, triangel, cirkel.
Något jag tycker att vi pedagoger ska ta med oss då vi
planerar för ett konstbesök tillsammans med barn är att inte plantera in något i
barnens huvuden före besöket utan att vi går dit tillsammans med barnen med
öppna sinnen och låter konstverken tillsammans med barnens tankar avgöra hur
vistelsen där blir samt hur fortsättningsarbetet kring museibesöket ter sig,
för det är trots allt efter barnens intressen som vi ska utforma verksamheten.
Något jag tar med mig från detta besök, utöver Tina
Jonassons (2) nyttiga tips över berikande konstbesök med barn är, installationen
”fröbomber”. Love Enqvist har här bland annat blivit inspirerad både av
Diggersrörelsen, som på 1600-talet ville skapa ett mer jämlikt samhälle genom
att plantera grödor på allmän plats, och dagens gerillaodlare som sprider sina
fröbomber i storstäderna. Hans vision är alltså att sprida mer grönska,
som en slags symbolisk gest. Jag tycker det var en väldigt härlig aktivitet och
Love Enqvists tankar bakom detta var mer än att bara sprida blommor i
Varberg. Hans vision var att berikande samtal skulle ske under skapandet av
fröbomberna och att en tid för reflektion över sitt egna liv skulle ske. Under vårt
besök fick vi skapa fröbomber och under tiden som vi steg för steg färdigställde
fröbomben bads vi att tänka på fröbomben som en slags önskan, som vi då
planterade. Samtidigt som vi lade i jord och
frön i leran skulle detta symbolisera våra drömmar, och att de, när de kastades ut i naturen skulle växa upp och förhoppningsvis då
slå in. Just detta kan bli lite för komplicerat för yngre barn, det räcker att
låta barn göra detta och samtala om vad de tror kommer att hända och vad som
exempelvis behövs för att fröbomben ska växa upp till en blomma.
Klicka här, alternativt högerklicka, för att lyssna på när Love Enqvist berättar om utställningen och fröbomberna!
Mål
-Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
-Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.
Kriterier
- Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande.
- Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.
(1): Marie Benroth Karlsson. Föreläsning: Konstpedagogik & yngre barn. Campus Varberg, 2015-02-25.
(2) Tina Jonasson. Föreläsning/besök: Komedianten. Campus Varberg, 2015-03-19.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar