Här är det tänkt att ni ska få följa med mig i mitt sista år på förskollärarutbildningen och få en djupdykning i vår pågående kurs "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik", det vankas museibesök, kreativa workshops, litteraturseminarier och matnyttiga föreläsningar och allt detta kommer jag att lyfta, reflektera och diskutera i bloggen. Trevlig läsning!

onsdag 27 maj 2015

Lekstäver & Orddjur - Varbergs fästning

“En utställning som byggleker med ord och bokstäver. Tänk att bokstavligen få bygga sej en hel stad med ordgator och meningsbyggnader! Man kan läsklättra i diktstegar! Här finnes oväntade undersättningar! Här finns Blandpelare där du kan uppfinna helt nya ord aldrig tidigare skådade. Ordgator finns men också betydelsevägar. Vem är inte ett orddjur som vill vandra och stava sej fram bland byggstäver? Bokstavsteater=rörliga bokstäver som möts och bildar ord kommer också att finnas med i helheten.”

Magnus Lönn och Björn Ed, de två skaparna av utställningen Lekstäver och orddjur, beskriver ovan en härligt inspirerande och lekfull utställning, min tolkning av texten är att de vill väcka en nyfikenhet och lekfullhet hos besökaren, och jag tror att deras vision med Lekstäver och Orddjur är att vi vuxna och barn som besöker utställningen verkligen ska, känna, testa, bygga, utforska och leka fram en större förståelse för just vårt skriftspråk.

Det jag möts av när jag kliver in i rummet är fullt med färgglada bokstäver, gemener och versaler i en salig blandning, på väggen, på golvet, i fönstret, på hyllor, i tavlor, i klockor och pussel, ja, överallt fanns det bokstäver. Jag kände att jag genast tog på mig barnglasögonen och liksom fann mig mestadels sittandes på golvet, där jag byggde ord och meningar med ordklossar eller byggde torn med bokstavspallarna. Utställningen bjöd verkligen in till ett utforskande, det var inte en “ej röra” utställning, utan mer en “gå lös här inne” utställning, som jag tror barn uppskattar.

Ifall jag skulle få chansen att ta med mig ett antal barn på denna utställning hade jag först låtit dem utforska själva, det är alltid intressant att upptäcka det barnen finner mest intressant under en utställning, kanske är det just det som man ska fånga upp och arbeta vidare med på förskolan?  Att som pedagog vara lyhörd och uppmärksam på det barnen visar intresse för, och fånga det i lärandet är otroligt viktigt tycker jag!

Men nu var jag ensam vuxen på denna utställning och inga barn fanns i sikte, hur skulle jag gå till väga med barn? Jo, de stora klossarna som var fyllda med små meningar och enstaka ord anser jag skulle vara ett ypperligt tillfälle för barnen att utforska och testa att bygga meningar och kortare berättelser. Att tillsammans med barn ljuda orden och låta dem leta upp klossar som rimmar hade också varit en lärorik övning, då detta uppmärksammar språkets minsta delar och därav ökar barns fonologiska medvetenhet som Svensson (2012, s.22) menar är väsentligt för barn att kunna inför deras senare läsinlärning, då det i läsning krävs att man ska förstå bokstavsljuden för att kunna bilda ord. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2011,  s.9) lyfter att språket, lärandet och barns identitetsutveckling är nära förknippade och menar att lärare ska ge barn möjligheter till att samtala, läsa och skriva för att de på sikt ska utveckla sina möjligheter och få en större tilltro till sin språkliga förmåga. Vidare lyfts att leken har stor betydelse för hur barn tillägnar sig nya kunskaper, därför anser jag att detta besök skulle vara lärorikt för barn på grund av att de med materialet i utställningen verkligen kan testa, pröva och leka med språket.




Hallands kulturhistoriska museum


Jag passade även på att besöka Hallands kulturhistoriska museum, då denna ligger i samma byggnad som Lekstäver och orddjur.

I artikel 31, i FN:s Konvention om barnens rättigheter kan vi läsa att barnen har rätt till att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet. Vidare lyfts hur barn ska respekteras och främjas att deltaga i det konstnärliga livet och ska uppmuntras att syssla med olika aktiviteter som främjar den kulturella och konstnärliga verksamheten. Det står alltså klart och tydligt hur vi ska arbeta och främja för att barn ska få känna att de har lika stor delaktighet i det kulturella sammanhangen som oss vuxna. För att detta ska bli tydligt för barn måste vi visa dem och alltså i viss mån upplysa dem om vårt kulturarv, vår historia och vår konst. Förhoppningsvis gör vi besöken meningsfulla för barnen som leder till ett ökat intresse för det här. Vid besöket på Hallands kulturhistoriska konstmuseum tog jag på mig mina barnglasögon och tyckte väl att det var sådär kul. Det kändes inte så barnvänligt då det var mycket som man endast fick se på men inte röra. Visst, det är så museum fungerar. Men för barn kan man göra undantag, då de även behöver använda andra sinnen än bara synen för att ta till sig och minnas sina upplevelser mer tydligt. Dock ska de ha cred för hur de hade installerat Bockstensmannens utställning. Det kändes lite ruskigt och läskigt att gå in i rummet där Bockstensmannen låg, rummet var mörkare och det enda man såg var ett skelett ligga i en glaskista och en modell av Bockstensmannen som nästan stirrade på en. Detta tror jag barnen kommer att finna väldigt spännande och kanske lite läskigt, men jag tror även att det är sådant här som skapar samtal och som skapar minnen. Jag tror att det skulle vara lagom att ta med lite äldre barn i 6-7 års ålder till detta museum. Yngre barn blir kanske lite knivigare att ta med då jag tror att intresset fort hade svalnat då mycket i utställningen kan anses som samma. Med de yngre barnen hade jag hellre gått runt fästningen och utforskat kanoner, vallgravar och gamla ruiner från tiden förr, samtalat om hur läget såg ut förr mellan Sverige och Danmark, om gamla kungar och historier om dem. Detta tror jag barn kan tycka vara mer intressant då det nästan är som att berätta sagor för barnen, samtidigt som de får röra sig i miljön där berättelserna faktiskt utspelades.  


Bild lånad från övernaturligt.ifokus.se
Varbergs fästning, en plats med massa historier.

Mål
-Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.

-Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.


Kriterier
- Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass. 

-Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande.

Referenser
Barnkonventionen [Elektronisk resurs] : FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2575

Svensson, Ann-Katrin (1995[1995]). Språkglädje: språklekar i förskola och skola. 2. [tr.] Lund: Studentlitteratur
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar