Här är det tänkt att ni ska få följa med mig i mitt sista år på förskollärarutbildningen och få en djupdykning i vår pågående kurs "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik", det vankas museibesök, kreativa workshops, litteraturseminarier och matnyttiga föreläsningar och allt detta kommer jag att lyfta, reflektera och diskutera i bloggen. Trevlig läsning!

onsdag 27 maj 2015

Kommunicera med tydliggörande pedagogik

Vi människor är beroende av att kunna kommunicera, utan vårt språk eller våra kommunikativa förmågor blir vardagen väldigt komplicerad. Säljö (2011, ss. 163-164) lyfter genom Vygotskijs tankar att språket är det mest viktigaste psykologiska redskapet som vi människor har, genom språket blir människor delaktiga i andras perspektiv och det är även genom språket som våra erfarenheter delas. Författaren belyser vidare hur språket fungerar som ett verktyg för kommunikation, dels mellan människor men även inom människor. Vi behöver vårt språk för att förmedla vad vi vill, hur vi mår, vad vi har för avsikter och språket behövs även för förståelsen. Kommunikation står för göra gemensamt. Det krävs alltså två personer för att en konversation ska skapas, men vad händer då om den ena inte har det verbala språket, om personen av olika anledningar saknar förmågan att kunna tala? Går det inte att kommunicera då? Eller finns det lösningar som skulle kunna göra att personen utan verbalt språk skulle kunna kommunicera och bli förstådd?
 

SJÄLVKLART!
Det finns GAKK - Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Nedan kommer jag att lyfta hur arbetet med GAKK kan fungera i verksamheten, samt vidröra områden som vi pedagoger bör tänka på när vi arbetar med detta i förskolan.
Carlsson (1) talade om BRO, vilket står för Barnet, Redskapen, Omgivningen. Hon menar att vi pedagoger ska skapa en bro över till språket för de barn som har svårigheter. Vi behöver kartlägga och titta på alla tre delar, först och främst barnet. Vilka möjligheter har barnet och vilka förutsättningar finns. Är det så att barnet har en funktionsnedsättning som försvårar användandet av exempelvis tecken, hur gör vi då, sådant här diskuteras med föräldrar och arbetslag. Alltså vilka förutsättningar har barnet och var behöver vi sätta in stödet någonstans.  Dessa delar är viktiga att begrunda innan pedagoger i samråd med föräldrar och barnet om åldern är inne bestämmer vilka redskap som ska användas.  Sist men inte minst kommer omgivningen, det innefattar bland annat oss pedagoger, vi ska hjälpa och stötta. Kommunikation betyder som tidigare nämnt gemensamt, vi måste göra det tillsammans.
Val av bilder
 
Gakk är beroende av ett hjälpmedel, det behövs alltså redskap för att GAKK ska fungera, det kan vara en pedagog som hjälper och stöttar, men främst är det bilder och IT. När vi arbetar med bilder finns det några saker att begrunda, det finns tusentals olika bilder att välja bland och även här bör vi pedagoger tänka till lite extra. Vi ska tänka på att det vi vill förmedla med bilden syns tydligt, det ska inte vara bilder med många detaljer utan bilden ska klart och tydligt visa det som vi vill förmedla. Carlsson (1) lyfte att om vi exempelvis visar en bild på en bil för ett barn, i det syftet att förklara att mamma eller pappa ska komma och hämta barnet, kan det vara så att barnet endast förstår om det är just mamma och pappas riktiga bil på bilden, alltså inte en tecknad bild på en bil. Det är sådant här vi även får arbeta med, att succesivt överföra verkliga objekt, till bilder tagna på verkliga objekt till tecknade bilder eller grafiska bilder. När barnet har kommit till de stadiet att den förstår budskapet med tecknade bilder blir arbetet mycket lättare. Vi kan på så sätt använda samma bild till flera olika situationer. En bild på en docka kan exempelvis både handla om dockan hemma eller dockan på förskolan, barnet förstår vilken docka det handlar om, fast att vi använder samma bild. Arbetar vi med egna fotografier ska vi även tänka på i vilket perspektiv vi tar bilden då det nämligen är avgörande för hur barnet uppfattar och förstår syftet med bilden. Viktigt är även att barnet har tillgång till många bilder, vi styr på det sättet barnets chans till kommunikation, får barnet tillgång till många bilder ökar barns förståelse då vi kan visa och samtala kring många saker.

Denna samtalsmatta kan användas för att uttrycka åsikter, barnen tar en aktivitet och får lägga den på antingen, "glad", "vet inte", eller "tråkigt". På så sätt tar vi del av barnens olika tankar.

IT som hjälpmedel
Att använda exempelvis Ipads och datorer i det syftet att hjälpa barn att kommunicera anser jag är väldigt smart. Nuförtiden finns väldigt många olika applikationer och program som kan hjälpa dessa barn. Att en del kostar pengar anser jag är petitesser då det riktigt stora som följer är att barnet kan kommunicera på egen hand med hjälp av dessa. Under föreläsningen fick vi testa en applikation som heter ”Om en bild” vi fick i uppdrag att genom bilder förtydliga hur en dag kan se ut på förskolan. När vi skapade vår dag skulle vi ha faktorerna, tid, rum/miljö, person och innehåll i bakhuvudet.
Carlsson (1) menar att vi vuxna ofta slänger oss med uttrycken såsom ”Inte än”, ”om en stund” ”snart”, ”sen”. För barnet är detta väldigt abstrakt, hur länge är en stund för barnen, eller när är sen? Är det sent då? Kanske kväll? Dessa tankar kan störa barnen i deras vardag och rubba deras koncentration på förskolan. Här är bilder ett bra stöd, genom att visa bilder på hur dagen är upplagd går det att tydligare visa på när ”sen” är. Exempelvis mellan bilden på middag och bilden på utevistelsen. Dessa bilder finns även upphängda under hela dagen för barnen att se på, vilket blir än mer tydligt för barnen än om vi endast hade berättat det muntligt för dem. Det andra är rummet och miljön, här ska vi underlätta för barnen genom att tydliggöra hur de exempelvis ser ut på biblioteket genom bilder, om barnen ska dit på studiebesök. Eller om barnet ska vara i pysselrummet, visar vi en bild på det. Allt för att förbereda barnen och undvika osäkerheter hos dem. Det tredje området vi ska tänka på är personen, här behöver vi visa bilder för barnen på exempelvis de pedagoger som ska följa med på studiebesök eller på de pedagoger som är kvar sist under dagen. Sist men inte minst innehåll, alltså vad ska barnet göra på exempelvis biblioteket, bild på någon som läser bok exempelvis.
Jag anser att appen var väldigt lätthanterlig och enkel att förstå. Den kan användas för hela barngruppen då den kan tydliggöra barnens dag på ett enkelt sätt. Till varje bild kunde man även spela in ljud, här ser jag en möjlighet att arbeta med barn med annat modersmål än svenska. Vi kan skicka med Ipaden hem till barnets föräldrar och be dem spela in exempelvis meningar på det vi vill att bilden ska förmedla på barnets hemspråk. Under föreläsningen fick vi många andra bra tips på material att använda oss utav i arbetet med GAKK, samt tips på olika sidor att hämta bilder för utskrivning. Detta är absolut något jag vill testa i verksamheten, att använda sig utav bilder för att förenkla vardagen anser jag är nyttigt för alla barn. Det vi vill säga blir mer tydligt, barn får en större förståelse för vad som ska hända, de kan snabbt gå tillbaka och titta och friska upp minnet och detta tror jag underlättar även för oss pedagoger. Vi minskar stress och oro då barn inte behöver oroa sig över tid, innehåll, personer, rum och miljö, då vi ”redovisat” detta tydligt antingen genom ett dagsschema i appen, eller genom utskrivna bilder fästa på väggen.

Exempel på ett bildschema, där varje färg alltid motsvarar en dag och där bilder förtydligar dagens happenings.

Något att begrunda i arbetet med bild som stöd är som Carlsson (1) säger att:
 ”En bild är något som symboliserar en verklighet och erfarenhet och kunskap om föremålet på bilden behövs för att förstå budskapet” Det är alltså här vi blir betydelsefulla för barnen, genom att vi ger dem erfarenheter och vet vilka erfarenheter barnen har kan vi lyfta rätt bilder och ge dem en större förståelse och en mer betydelsefull vardag då berikande och lärorika samtal lyfts i samband med bilderna.

Tips
Papunet.net – Bildbas för utskrift.
http://www.pictogram.se/ - Bildbas för utskrift.
Appar: Tala med symboler med apparna - "Grid player", "widgit".
Skapa tydliga dagscheman i appen "om en dag".
Mål
-Redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål.
-Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.
 
-Tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.
 
Kriterier
- Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.
Referenser
Säljö, Roger. 2011. L.S Vygotskij - forskare, pedagog och visionär. I Forssell, Anna (red.) (2011). Boken om pedagogerna. 6., [omarb.] uppl. Stockholm: Liber ss. 153-179.
 
(1) Carlsson, Camilla. Föreläsning: Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv, del 2, GAKK. Campus Varberg. 19-05-2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar