Något jag tar med mig som Lindahl (1) lyfte under vår musik workshop var att vi ska
tänka på hur vi använder rösten i musiksammanhang. När vi sjunger tillsammans med barn ska vi
tänka på att sjunga väldigt ljust, detta för att barns röster inte är helt
färdigutvecklade. Lindahl (1) berättade att män har låga stämband, och pratar
väldigt mörkt och lågt, kvinnor är mittemellan lågt och högt och pratar lite
högre än männen medan barnen har kortast stämband och talar därför väldigt högt och ljust, de har
ett högt register. Anstränger vi pedagoger oss inte för att matcha barns röstregister, kan det bli så att barnen
skadar sitt stämband då det är fysiskt omöjligt för barn att sjunga lågt på grund av deras korta stämband. Vi pedagoger behöver verkligen tänka på
detta i sångsammanhang och helt enkelt göra vårt bästa för att möta
barnen i deras sångregister.
Under workshopen fick vi tips kring hur vi kan tänka kring detta. Lindahl
(1) talade om bröströst och huvudröst och menade att tillsammans med barn ska
vi använda oss av huvudrösten. Huvudet sitter högt upp, sjunger vi med
huvudröst blir rösten som mest ljus. Bröströst däremot är mer av en mörkare
karaktär, vi kan känna vibrationer i bröstet om vi sjunger långt ner och rösten blir mörkare och denna
metod fungerar då inte tillsammans med barn.
Hör vi pedagoger att barnen under sångstunden börjar att
pratsjunga eller mumla, är det ett tecken på att vi behöver sjunga ljusare. Det
handlar inte om att barnen inte kan sjunga, det handlar snarare om att vi
pedagoger sjunger för mörkt.
Detta är något jag aldrig tänkt på tidigare och något som
jag absolut kommer att ha i åtanke i framtiden när jag sjunger tillsammans med
barn. Det vi vill är ju att alla ska sjunga tillsammans och ha en rolig stund,
ingen ska känna att den inte kan. Därför är jag tacksam att jag fick detta
tipset av Karin (1) då jag tror att jag nu i framtiden kommer få med mig fler
barn på sångtåget.
Bild lånad från dekorativt.se |
Kriterier
- Problematisera och redogör
för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska
teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande.
(1) Lindahl, Karin. Workshop: Musik 2. Campus Varberg. 02-17-2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar