Här är det tänkt att ni ska få följa med mig i mitt sista år på förskollärarutbildningen och få en djupdykning i vår pågående kurs "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik", det vankas museibesök, kreativa workshops, litteraturseminarier och matnyttiga föreläsningar och allt detta kommer jag att lyfta, reflektera och diskutera i bloggen. Trevlig läsning!

onsdag 27 maj 2015

Hur vi använder vår röst - Musik workshop 2


Något jag tar med mig som Lindahl (1) lyfte under vår musik workshop var att vi ska tänka på hur vi använder rösten i musiksammanhang. När vi sjunger tillsammans med barn ska vi tänka på att sjunga väldigt ljust, detta för att barns röster inte är helt färdigutvecklade. Lindahl (1) berättade att män har låga stämband, och pratar väldigt mörkt och lågt, kvinnor är mittemellan lågt och högt och pratar lite högre än männen medan barnen har kortast stämband och talar därför väldigt högt och ljust, de har ett högt register. Anstränger vi pedagoger oss inte för att matcha barns röstregister, kan det bli så att barnen skadar sitt stämband då det är fysiskt omöjligt för barn att sjunga lågt på grund av deras korta stämband.  Vi pedagoger behöver verkligen tänka på detta i sångsammanhang och helt enkelt göra vårt bästa för att möta barnen i deras sångregister.

Under workshopen fick vi tips kring hur vi kan tänka kring detta. Lindahl (1) talade om bröströst och huvudröst och menade att tillsammans med barn ska vi använda oss av huvudrösten. Huvudet sitter högt upp, sjunger vi med huvudröst blir rösten som mest ljus. Bröströst däremot är mer av en mörkare karaktär, vi kan känna vibrationer i bröstet om vi sjunger långt ner och rösten blir mörkare och denna metod fungerar då inte tillsammans med barn.

Hör vi pedagoger att barnen under sångstunden börjar att pratsjunga eller mumla, är det ett tecken på att vi behöver sjunga ljusare. Det handlar inte om att barnen inte kan sjunga, det handlar snarare om att vi pedagoger sjunger för mörkt.

Detta är något jag aldrig tänkt på tidigare och något som jag absolut kommer att ha i åtanke i framtiden när jag sjunger tillsammans med barn. Det vi vill är ju att alla ska sjunga tillsammans och ha en rolig stund, ingen ska känna att den inte kan. Därför är jag tacksam att jag fick detta tipset av Karin (1) då jag tror att jag nu i framtiden kommer få med mig fler barn på sångtåget.
Bild lånad från dekorativt.se
 
Kriterier
- Problematisera och redogör för hur du utifrån kursens innehåll kan använda pedagogiska och didaktiska teorier som stöd i din yrkesroll med fokus på barns lärande.
(1) Lindahl, Karin. Workshop: Musik 2. Campus Varberg. 02-17-2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar