Under workshopen fick var och en i gruppen skriva
ned en konflikt på ett papper, det kunde vara något vi varit med om själva ute i
verksamheterna, om inte fick vi själva hitta på något. Konflikten fick gärna
avslutas med en oväntad tvist, detta för att lärsituationen skulle bli mer
tydlig för oss som deltog. Vi blev sedan indelade i smågrupper, varje grupp
valde en av konflikterna som sedan skulle spelas upp för de andra grupperna.
Vår konflikt handlade om att en pedagog alltid fick städa upp efter en annan
pedagog, som hellre startade nya aktiviteter med barnen än att istället hjälpa
till att plocka iordning efter den första aktiviteten. Vi fick spela upp
scenariot en gång och andra gången fick åskådarna säga STOPP och välja att ta
någon av skådespelarnas plats. Därefter fick denna person fritt agera utanför
manus, samtidigt som samma scenario spelades upp, det är alltså här
forumteatern tar en vändning och andras synsätt kommer upp till ytan.
Att använda sig av forumteater under exempelvis
personalmöten eller föräldramöten anser jag är en smart väg att gå. Då det
ständigt, när personer byter plats, uppstår nya vändningar och även nya synsätt
på konflikten. Jag tror att när konflikten diskuteras mer fysiskt blir det enklare
att både förstå konflikten och varandras handlande. Efter forumteatern har
förhoppningsvis parterna fått en större förståelse för varandra och kan på så
sätt enklare finna en lösning på problemet som passar alla.
Läroplanen
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
(Lgr11. 2011, s.7) belyser under rubriken skolans värdegrund och uppdrag att skolan
ska arbeta för att varje individ främjar en förståelse för andra människor och
förmåga till inlevelse. Vidare ska omtanke om den enskildes välbefinnande vara
det som formar verksamheten.
Denna punkt anser jag gäller de vuxna på skolan
likväl som barnen. Det är till oss barnen ser upp, därför bör vi föregå som
goda exempel. Uppstår olika konflikter i arbetslaget är det vårt ansvar att ta
tag i problemet och försöka lösa det. Jag tror att barnen intuitivt känner om
ett arbetslag har en olöst konflikt, då det ofta speglar sig i hur vi talar
till varandra och även ser på varandra. Antagligen kommer det hända att jag i
min framtida yrkesroll kommer att stöta på kollegor med helt andra synsätt än
mig själv, då krävs det att båda är villiga att hitta en gemensam väg att gå
som fungerar för båda parter och genom att konkretisera problem och
konfliktsituationer som i forumteater tror jag att dessa vägar kan bli lättare
att finna.
Mål
-Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.
Kriterier
- Kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11.
Referenser
Mål
-Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.
Kriterier
- Kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11.
- Med stöd av
kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt
reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande
till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.
- Självkritiskt reflektera och
problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de
erfarenheter du fått under utbildningen.
Referenser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2575
(1) Fihn, Gunilla. Workshop - drama 2. Campus Varberg. 02-09-2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar