Här är det tänkt att ni ska få följa med mig i mitt sista år på förskollärarutbildningen och få en djupdykning i vår pågående kurs "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik", det vankas museibesök, kreativa workshops, litteraturseminarier och matnyttiga föreläsningar och allt detta kommer jag att lyfta, reflektera och diskutera i bloggen. Trevlig läsning!

onsdag 20 maj 2015

Forumteater, en lärorik drama workshop.

En metod som vi fick testa på under en drama workshop var forumteater. Forumteater kan förklaras som ett slags problemlösande skådespel. Fihn (1) lyfter att forumteater ger åskådarna möjlighet att utforska, förstå, reagera och analysera genom olika problemsituationer. I vår framtida yrkesroll kommer vi att stöta på olika problem i våra arbetslag och vi kommer att ha skiljaktigheter kring många delar. Forumteater kan då vara ett hjälpmedel som synliggör problemet ytterligare genom att alla parter får delge sin syn på saken genom att ”åskådliggöra genom handling” som Fihn kallar det.

Under workshopen fick var och en i gruppen skriva ned en konflikt på ett papper, det kunde vara något vi varit med om själva ute i verksamheterna, om inte fick vi själva hitta på något. Konflikten fick gärna avslutas med en oväntad tvist, detta för att lärsituationen skulle bli mer tydlig för oss som deltog. Vi blev sedan indelade i smågrupper, varje grupp valde en av konflikterna som sedan skulle spelas upp för de andra grupperna. Vår konflikt handlade om att en pedagog alltid fick städa upp efter en annan pedagog, som hellre startade nya aktiviteter med barnen än att istället hjälpa till att plocka iordning efter den första aktiviteten. Vi fick spela upp scenariot en gång och andra gången fick åskådarna säga STOPP och välja att ta någon av skådespelarnas plats. Därefter fick denna person fritt agera utanför manus, samtidigt som samma scenario spelades upp, det är alltså här forumteatern tar en vändning och andras synsätt kommer upp till ytan.

Att använda sig av forumteater under exempelvis personalmöten eller föräldramöten anser jag är en smart väg att gå. Då det ständigt, när personer byter plats, uppstår nya vändningar och även nya synsätt på konflikten. Jag tror att när konflikten diskuteras mer fysiskt blir det enklare att både förstå konflikten och varandras handlande. Efter forumteatern har förhoppningsvis parterna fått en större förståelse för varandra och kan på så sätt enklare finna en lösning på problemet som passar alla.

Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11. 2011, s.7) belyser under rubriken skolans värdegrund och uppdrag att skolan ska arbeta för att varje individ främjar en förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Vidare ska omtanke om den enskildes välbefinnande vara det som formar verksamheten.

Denna punkt anser jag gäller de vuxna på skolan likväl som barnen. Det är till oss barnen ser upp, därför bör vi föregå som goda exempel. Uppstår olika konflikter i arbetslaget är det vårt ansvar att ta tag i problemet och försöka lösa det. Jag tror att barnen intuitivt känner om ett arbetslag har en olöst konflikt, då det ofta speglar sig i hur vi talar till varandra och även ser på varandra. Antagligen kommer det hända att jag i min framtida yrkesroll kommer att stöta på kollegor med helt andra synsätt än mig själv, då krävs det att båda är villiga att hitta en gemensam väg att gå som fungerar för båda parter och genom att konkretisera problem och konfliktsituationer som i forumteater tror jag att dessa vägar kan bli lättare att finna.

Mål
-Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.

Kriterier
- Kursens samtliga ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11.

- Med stöd av kurslitteratur/relevant forskning visa förmåga att analysera, kritiskt reflektera och problematisera minst tre av kursens ämnesområden i förhållande till pedagogisk verksamhet i förskola/förskoleklass.

- Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.

Referenser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2575
 
(1) Fihn, Gunilla. Workshop - drama 2. Campus Varberg. 02-09-2015
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar