Idag fick vi verkligen en rejäl genomgång av bildmaterial,
från penslar, till kolkritor, velour papper och torrpastellkritor till de mest
banala som vilket lim som är populärast i förskolans värld.
Vår lärare Andersson (1) är väldigt duktig på att få oss att testa
allt material, gärna i udda konstellationer, detta för att väcka vårt intresse
och få oss att spekulera kring vad händer om jag gör si eller så? Hur blir det
om jag blandar dessa två? Eller vad händer om jag använder den penseln till den
färgen på de pappret eller går det överhuvudtaget att måla på aluminiumfolie?… Ni
förstår galoppen!
Vi fick lära känna och arbeta med olika material i en mer ingående i
en aktivitet som höll mig sysselsatt resten av den workshopen. Vi började med
att välja en bild som tilltalade oss på något sätt, jag valde min bild på grund
av färgerna, varma och sköna färger. Sedan skulle vi klippa ur ett kvadratiskt
hål ur ett annat papper och fokusera det på ett valfritt ställe på den stora
bilden. Mitt val av placering grundade sig i att jag såg möjligheten att få
arbeta med olika färger och även med former i min bild.
Nu skulle denna del av bilden vi valt ut, överföras på ett
nytt papper 15 * 15 cm, med hjälp av silkespapper. Jag blev förvånad över hur
lätt materialet var att arbeta och hur roligt det var. Ofta har jag varit med
om att barn rullar små bollar av silkespapperet och limmar det på papper, jag
valde istället att riva och klippa i papperet och limma på det så att jag fick
en slät yta på min bild. Genom att överlappa silkespapper med olika kulörer fick
jag även fram ljusare eller mörkare nyanser.
Silkespapper |
Silkespapper |
Bilden jag skapat med silkespapper kopierade vår lärare upp i 12 stycken kopior. Tanken med dessa var nu att bilda olika mönster, genom att vrida och vända och omplacera bilderna skapas nya mönster och intressanta frågor, vad ser vi? Vilka former ser vi? Hur många av varje finns det? Hur kan vi göra för att "bryta" mönstret? Ser vi någon symmetri?
En slingrande orm i mitten eller spöken på rad? |
Blyerts |
Den bild jag nu skapat med hjälp av silkespapper fick vara modell för mitt nästa projekt, nämligen blyerts och kol avbildningen. Här skulle vi med hjälp av blyerts och kol försöka efterlikna de mörka och ljusa nyanserna i bilden. Desto hårdare man tryckte desto mörkare nyans och vice versa, makes sense.
Tygbild överst i raden. |
Det sista steget var att nu skapa bilden med hjälp av tygstycken i olika kulörer, kul och väldigt pilligt om man är onödigt noggrann som jag.
Läroplanen för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11, 2011. s.10) lyfter hur elever ska
få möjligheten att uppleva olika uttryck för kunskaper. Barnen ska få pröva och
utveckla olika uttrycksformer som ger dem nya känslor och upplevelser. Den sista stunden fick vi själva välja material som vi ville fördjupa oss i ytterligare. Jag var nyfiken på velourpapperet som jag tidigare bara känt på och hur mötet mellan Akvarellfärgen mot detta skulle te sig. Det var som att färgen vaknade till liv på papperet, när jag tryckte ur färg från flaskan och sedan droppade i en annan färg, spred färgen ut sig likt solstrålar. Det var häftigt att bara sitta och titta på denna reaktion som skedde när färgerna beblandades med varandra. Detta är en aktivitet som jag tror barnen kan sitta länge med och förundras över hur färgerna flyter ut och beblandar sig med varandra.
Mål
-Utifrån estetiska lärprocesser
planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med
fokus på barns lärande.
Kriterier
- Kursens samtliga
ämnesområden, VFU och studiebesök ska synliggöras/dokumenteras och kopplas till
några av kursplanens mål samt kurslitteratur/relevant forskning och aktuell
läroplan, Lpfö98 (rev.2010) och/eller Lgr11.
Referenser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2575
(1) Andersson, Mats. Workshop 1 - bild. Campus Varberg. 2015-02-15
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar